top of page
Søk
  • Forfatterens bildeHenriettewo

Et nytt marmorprosjekt

Heeei og god formiddag!


Som mange av dere vet er jeg i overkant glad i marmor. Det har jeg vært i mange år, og det er et materiale jeg har hatt i hjemmet mitt lenge.

Faktisk - når vi pusset opp badet vårt i leiligheten i Oslo for en del år siden så dekte vi hele badet i hvit marmor. Drømmebad spør du meg! I alle våre marmorprosjekter gjennom årene så har vi kun benyttet oss av en leverandør og det er Ellingard Collection - https://www.ellingardcollection.no . Og jeg kan ikke få anbefalt dem nok. Så mange års erfaring og bred kompetanse på dette området. Nevner det tydelig i dette innlegget, da jeg daglig får spørsmål om hvor vi bestiller marmor, vedlikeholdsprodukter etc. Disse folka hjelper deg med alt av naturstein.


Marmor er som jeg har nevnt på instagram et eksklusivt materiale. I likhet med skinn og treverk så krever det forbehandling, vedlikehold, og man må være forsiktig med tanke på søl og merker. Men, jeg velger heller ekte marmor og tar med noen flekker i årenes løp enn å velge "look a like". Men det er min personlige smak og mening. Det er en egen sjarm med det og. Som en vintage skinnstol jeg har fra Bruno Mathsson som har litt sprukket skinn og en sjarm etter mange års bruk. Eller kanskje du har et arvet trebord med litt merker som minner om middager du hadde rundt det når du var liten?


Materialet må impregneres, og ikke bare en gang. Steinen og porene må mettes slik at minst mulig trekker dypt ned. Du må bruke riktige Vedlikeholdsprodukter som gir glans og liv i steinen etter den mattes ned av daglig bruk. Og du, det er ikke helt kjørt dersom du har fått store flekker, ta kontakt med ekspertisen så hjelper de deg.


Det finnes et hav av vakre natursteinmaterialer, ikke bare marmor. Men husk og snakke med fagfolk når du velger stein, til hvilke bruk og hva slags vedlikehold som kreves.

Når det gjelder marmor så kunne jeg snakket en hel dag - litt sært kanskje, men veldig gøy!

I huset har vi både stuebord og spisebord som vi har designet selv. Bestilt marmor på mål og fått sveiset understell som tåler såpass tung vekt. Slik at det er trygt og sikkert.

Spisebordet vårt er såpass langt at det krever forsterking av platen slik at den ikke knekker og det er viktig å huske at naturstein med mye "årer" har en sårbarhet det hvor åren er i forhold til hakk/knekk. Så forsterking og riktig ramme/understell er viktig.


Nå over til mitt nye prosjekt - nytt stuebord! Vi har to "avdelinger" i stuen og jeg har lenge siklet på et kubebord av marmor. Et lavt, avlangt et, i lys marmor med litt ekstra spill/årer i. Åh det er så vakkert. Denne marmoren er helt nydelig og jeg gleder meg så til å vise dere endelig resultat.


Det hele starter med en ide, en enkel tegning, mål og så er det bare å ta kontakt med flinke fagfolk. Både badet og alle bordene og marmoren vi har og har hatt har vi som sagt ordnet gjennom Ellingard Collection. De har bred kompetanse og lang erfaring med naturstein. Alt fra nisjer, bord, plater, kjøkken, bad altså ALT. De har også avdelinger som jobber med fasade, gravstein, mur etc.

De holder til på Økern i Oslo og har et butikk der du kan se mye marmor og naturstein av råplater. Bor du lenger unna, eller har en bestemt type stein som du har sett deg ut, send de en mail med bilde, mål og hva du tenker og de hjelper deg.

Et eksempel; så falt jeg for den tyrkiske marmoren de har på hotellet The Hub, og ønsket så en plate av den marmoren tilpasset vinduskarmen hjemme - og det fikset de så klart.


På grunn av situasjonen alle har vært i så ble bordet satt litt på vent etter jeg sendte tegning og bilde av hvilke type marmor jeg ønsket. Men igår fikk jeg altså bilde og video av at bordet var satt i produksjon. Dååån. Det er som en drøm og se noe du selv har sett for deg og tegnet, komme til liv.

Marmoren jeg har valgt denne gangen er en italiensk skjønnhet som heter Abrabescato Vagli. (https://www.ellingardcollection.no/benkeplate-naturstein/marmor/arabescato-vagli/ )


Bare sjekk ut dette:




Hvor kult er det ikke - legges inn mål og vinkler osv på maskinen. For spesielt interesserte som jeg, så synes jeg det er så kult og se hvordan det jobbes i denne prosessen.





Gleder meg masse til å dele endelig resultat med dere.

I mellomtiden legger jeg ved noen lenker dere burde sjekke ut, her finnes de beste produkter innen vedlikehold, og mye god informasjon som burde ses på dersom du drømmer om naturstein i hjemmet ditt.




Jeg får aldri snakket nok om marmor og naturstein, så ikke nøl med å spørre meg om noe :)


Ønsker deg en herlig lørdag og 17 mai feiring imorgen. Selvom den blir annerledes - så håper jeg du og dine får en deilig dag med masse is, brus og pølser. I vår familie har flinke søs laget 17 mai rebus - gleder meg like mye som barna!


God klem fra meg!




634 visninger0 kommentarer

Siste innlegg

Se alle
Innlegg: Blog2_Post
bottom of page