top of page
Søk
  • Forfatterens bildeHenriettewo

Interiør og miljø

Hei på dere,


For en stund siden åpnet jeg opp for innspill på instagram angående ting dere ønsket jeg skulle dele mer om, eller skrive om. Det var mange som synes det var fint som det var, med mye interiør, litt personlig, inspirasjon og hverdagslige ting. Men jeg fikk en veldig interessant tilbakemelding hvorpå personen ønsket å vite mer om hvordan jeg tenkte på det å være miljøbevisst i en interiørverden hvor det er et høyt forbruk, hvordan vi kan tenke mer på miljøet og bærekraftighet.


Jeg synes dette innspillet var veldig interessant og viktig. Jeg vet at jeg har et forbedringspotensiale i å bidra mer til miljøet - MEN jeg synes er viktig er at vi alle er bevisste på hva vi gjør, hvorfor, og tanken bak handlingene vi foretar oss.

Dette kunne vi se også på Oslo Design Fair, hvo fokuset var "RETHINK". Altså, hvordan kan ting brukes på flere måter, hvordan er tingene produsert og av hva, og hvordan kan man kjøpe ting som man ikke trenger å bytte ut hver sesong. Det var utrolig gøy å se utstillings "boksene" som skulle flyttes og brukes til hytter. Altså gjenbruk.


I den interiørboblen jeg og mange andre befinner seg i så kan det være lett å la seg rive med. På trender, sesonger og høytider hvor ting byttes ut, ryddes vekk, nytt kjøpes inn, og vi har skuffer og skap fulle av nips og ting vi plutselig ikke bruker lenger eller har glemt.

Derfor er det viktig at vi tenker en ekstra gang før vi kjøper noe nytt og stiller oss spørsmålene: Har jeg noe lignende fra før? Kan jeg bytte ut noe fra et rom til et annet? Kan jeg kjøpe det brukt eller på finn? Trenger jeg det virkelig? Og når man først skal kjøpe noe, har det merket/produsenten en tanke om å være miljøvennlig? Er det av en kvalitet som gjør at jeg kan ha det år etter år? Kan jeg bruke det uavhengig av trenden som er akkurat nå? Dette tror jeg er et godt steg på veien, hvor vi kan ha denne interiørinteressen men at vi kan klare og holde det på et nøkternt nivå.


Mengden avfall i Norge økt med mer enn 60 prosent siden 1995, og med økonomisk vekst og høyere forbruk fortsetter avfallsmengdene å vokse, ifølge Miljødirektoratet.

I Europa produseres det i dag 16 tonn materialer per person hvert år, hvor 37 prosent av materialene blir til søppel. Selv om håndteringen av avfall har blitt langt bedre de seneste årene, er det en utfordring at forbruket vårt stadig øker.


Et grep hver enkelt av oss kan gjøre er å velge brukt fremfor nytt, og dere - det er så mye gøy på Finn! Gamle ting som man kan få liv i igjen ved å putte det sammen med dine ting. Bomkjøp andre har gjort som du kan få glede av istedet for å kjøpe nytt, eller velge ting som er bærekraftige, ting som du vet du kan ha i mange år og som du kanskje kan spare til ved å selge ting du selv ikke trenger? Dette er jo noe som også gjelder forbruk rundt klær o.l.


Håper du fikk noen tanker rundt temaet selv, og kanskje vi alle kan bli litt flinkere til å tenke miljø i det vi gjør og synes er så gøy - nemlig interiør og hjemmet vårt. Nå skal jeg lage meg en kaffe i min fine termokopp (ja, dropp den engangskoppen når du kan) så skrives vi snart!


Ønsker deg en fin dag :)



H-

146 visninger0 kommentarer

Siste innlegg

Se alle
Innlegg: Blog2_Post
bottom of page